אימונון מס' 31 - חוגים, זמן פנוי וצרכנות נבונה

אוגוסט 2012

תחילת שנת הלימודים והתרגשות רבה מציפה את כולנו, אבל לא רק...... עם פתיחת השנה אנו נחשפים מדי שנה למתקפת שיווק נמרץ של חוגים עבור ילדינו.

מה לא מציעים לנו עבור ילדינו האוהבים?  חוגי ספורט, ריקוד, מדעים, מחשבים, שפות, משחקי חשיבה, יצירה, נגינה, וטרינריה, לוליינות, גננות, בישול, שכחתי משהו? שפע החוגים שמוצע לנו מבלבל, מסקרן וכצרכנים מיומנים והורים מסורים אנחנו רצים לרשום את הילדים לחוגים רבים ואיכותיים,והרי, כל המרבה הרי זה משובח.

האומנם?

אני מניחה שכולנו מכירים את אותם ילדים עסוקים. ילדים שמיד עם סיום הגן או בית הספר רצים לחוג נגינה ומשם ממשיכים ישר לחוג כדורגל שמסתיים בשעות הערב, מקלחת, ארוחת ערב ומיד למיטה, כי מחר שוב יום ארוך ומתיש.

ילדים עסוקים שאין להם פנאי. ילדים צעירים ללא זמן חופשי של משחק בבית או בגינה, לבד עם המשפחה או עם חברים. ילדים שאנחנו ההורים מתוך כוונה טובה לא מותירים להם זמן, בו הם יכולים לקחת אחריות על מה לעשות ואיך למלא את הזמן, ללא גורם חיצוני שמפעיל אותם.

באחת מקבוצות ההורים שהנחתי הסתבר שרוב הילדים רשומים ליותר מארבעה (!) חוגים, שחלקם התקיימו פעמיים בשבוע. נסינו לבדוק יחד מה מניע את ההורים לרשום את הילדים לחוגים כה רבים?

תשובות ההורים היו מגוונות:

"הילד לומד ומרחיב את הדעת", "הילד נהנה – כיף לו", "אחרי יום עבודה, קל לי יותר שהוא מבלה בחוגים מאשר להפעיל אותו לבד", "כולם הולכים", "בקאנטרי או במתנ"ס, המחיר מאפשר מספר חוגים לא מוגבל", "מה הוא יעשה? הוא ישתעמם בלי הרבה חוגים."

המשכנו ובדקנו באותה קבוצת הורים, מי בוחר את החוג ומה השיקולים בבחירה?

הסתבר שרוב ההורים באותה קבוצה שרובם היו הורים לילדי גן ובית ספר יסודי שיתפו שהם בוחרים לבד את החוג, חלקם משתפים את הילד ובודדים מתייעצים איתו. השיקולים לבחירת החוג היו לרוב מושפעים מהמחיר, מהמלצות שקיבלו ההורים ולא פחות חשוב משיקולי נוחות. כמו ימי ושעות החוג, מיקום החוג, הורים אחרים שילדיהם לוקחים חלק בחוג וכד'. וכמובן הלחץ שהילדים מפעילים  כאשר הם חוזרים עם פליירים מאירי עיניים ומלאי הבטחות  שמוליכים אותם שבי, ובתחנונים מבקשים שנרשום אותם לחוג שכולם הולכים אליו.

החשיבות של זמן פנוי

כולנו יודעים שתהליכי למידה יכולים להתקיים בין היתר תוך חשיפה לדברים חדשים ולהתנסויות שאנו חווים. אם כהורים אנחנו רוצים ללמד את ילדינו לצקת תוכן, עניין והנאה לזמנם הפנוי ולא לשמוע אותם מקטרים "אמא משעמם לי!!" עלינו לאמן אותם בכך. עלינו לזמן להם זמן פנוי ללא מחשב או טלביזיה, שבו הם יוכלו לתרגל עם עצמם ולמצוא מה לעשות. עם הזמן הם ילמדו להכיר מה מעניין אותם, מה הם אוהבים או לא אוהבים לעשות. בהתחלה הם יזדקקו לכם. תציעו להם רעיונות, תכוונו אותם בדרך, תתמכו, תסייעו, תעודדו אבל אל תיקחו אחריות ותתפתו להפעיל אותם. אם תאפשרו להם זמן פנוי, הם ילמדו לאט ובסבלנות להעסיק את עצמם (זוכרים שבחינוך אין קיצורי דרך).

אני מאמינה שאתם יכולים להעניק לילדים שלכם מתנה ענקית לחיים! בעיניי, אדם  סקרן ויוזם שיודע ומסוגל למלא את זמנו ולא זקוק לגורמים חיצוניים שיעשו זאת עבורו הוא אדם מאושר.     

חוגים וצרכנות נבונה

ולסיכום, השנה שמדברים על הידוק חגורה וצרכנות נבונה, זו הזדמנות נהדרת לעצור ולבדוק את טיב החוגים ומספר החוגים שכדאי לרשום את הילדים, בלי להרגיש נקיפות מצפון, אלא מתוך חשיבה ובחירה שזמן פנוי נחוץ להתפתחות ילדינו. ואולי זה הזמן לרענן את הזיכרון ולחשוב מה אנחנו עשינו שהיינו ילדים, איך בילינו בשעות אחר הצהריים (בלי מחשב וערוץ טלביזיה אחד...)

אני רוצה לאחל שנה מוצלחת ושיהיה רק טוב,

להתראות, קרני  

הוסף תגובה