אימונון מס' 30 - מבוגר משפיע

יוני 2012

לאחרונה יותר מהכל נראה לי שהילדים שלנו (בכל גיל) זקוקים שיהיה לצידם מבוגר משפיע (כמובן לטובה).

מה קורה פה?

בשבועות האחרונים  פרשה רודפת פרשה וכל אחת מזעזעת מקודמתה. אנחנו שומעים על מקרים שמסעירים ומטילים עלינו אימה. חשד לאונס של בת 11 על ידי 4 נערים בני 11-14, בריחה של ילדה בת 14 מהבית, גניבה ומכירת בחינת מגן בלשון על ידי תלמידים תיכון הנחשב יוקרתי וסמנכ"ל בחברת הייטק שחשוד בפדופיליה.

אצל רבים מאתנו רווחת התחושה שמשהו לא טוב קורה לנו בחברה הישראלית ונראה לי שחלק מהתחושה הזו נעוץ בין היתר בכך שלבני הנוער, לילדים שלנו, חסרות דמויות חיוביות משפיעות.

לפני כשבועיים שמעתי בהתרגשות את האב של בת ה- 14 שברחה מהבית (תודה לאל נמצאה בריאה ושלמה) מתראיין בתוכניתה של יעל דן ובקול חנוק מדמעות הוא פנה להורים וביקש "תקשיבו לילדים שלכם, תהיו מעורבים בחיים שלהם, אל תגידו יהיה בסדר...."

אבל זה לא מספיק.

מבוגר משפיע ונוכח, צורך של ההורים והילדים

זה נכון שעלינו ההורים מוטלת החובה להיות מעורבים בחייהם של ילדנו. אבל לא רק, אנחנו חייבים להפוך להיות דמויות שמשפיעות על הילדים בבחירות שלהם, בהחלטות שלהם. עלינו מוטלת האחריות להיות דמויות המכוונות אותם לבחירה בין טוב לרע, בין מוסרי ללא מוסרי, בין נכון ללא נכון, בקיצור עלינו מוטלות האחריות להוות עבור ילדנו דמויות נוכחות, מעורבות, מכוונות, דמויות שמשפיעות.

כולנו כהורים נתקלים בצורך העולה מהשטח ולא ניתן יותר לברוח ממנו.

הצורך שלנו להשפיע על הילדים שלנו מופיע לאורך כל שנות ההורות שלנו. זה מתחיל מול הילד בן השנתיים שממאן ללכת לישון ואנחנו עומדים מולו חסרי אונים, בגיל 5 ניצב מולנו ילד שמתנגד בחירוף נפש לטול את התרופה, בגיל 8 לא מתחשק לו להכין שיעורים, בגיל 13 אנחנו מגלים שהוא נחשף לשתיית אלכוהול בגינה הציבורית, בגיל 15 מין ובנות מעסיקים אותו, בגיל 17 ההשקעה למבחני הבגרויות, גיל 18 צבא, חו"ל, לימודים, עבודה.......  לאורך שנות הגדילה וההתבגרות של הילדים, אופי השאלות שאיתם מתמודדים ההורים משתנה, אך בכל גיל הם משפתים על חוסר האונים שהם חשים וחיפוש הכלים שיסייעו להם להשפיע על ילדיהם. 

בכל שלב הילדים שלנו זקוקים לדמות שתשפיע עליהם. דמות שהם יוכלו לסמוך עליה ולהיוועץ עימה.

באחת הסדנאות שהעברתי לקבוצת הורים  בדקנו מה המשמעות "להיות הורה מנהיג- הורה משפיע?" מצאנו שכל התכונות שמצויות אצל מנהיגים קיימות גם בכל אחד ואחת מאתנו. לאחד יש ידע, לאחרת ניסיון, לשלישי יכולת הקשבה ולאחר מעשיות. והתפקיד שלנו כהורים לזהות את אותם התכונות שיש לכל אחד מאתנו ובאמצעותן לנסות להשפיע על הילדים שלנו ולחנך אותם, כי זו קודם כל אחריות שלנו כהורים אבל גם הילדים מצפים מאתנו ורוצים שנהיה שותפים בחיים שלהם, שנתמוך, שנבין ושנהיה המנהיגים שלהם.

כולנו מרגישים שכללי המשחק השתנו. בעבר (הלא כל כך רחוק) השפעת ההורה נבעה בעיקר מכך שהוא נתפס בעיניי הילד כדמות שהייתה מקור לידע, מקור לסמכות. היום כמו שכולנו חשים ויודעים השתנו סדרי עולם והצרכים השתנו. מקורות הידע שהילדים שלנו נחשפים הם כמעט בלתי מוגבלים, הסמכות נשחקת ומה שנותר לנו ההורים זה להשפיע על הילדים שלנו בדרכים אחרות.

איך בכל זאת הופכים להיות דמויות משפיעות על הילדים שלנו?

אז למרות השחיקה במעמד ההורה (והמורה) ואולי בגללה ובגלל כל הפרשות שקורות סביבנו, יש לנו תפקיד מאד חשוב כגורמים משפיעים על הילדים שלנו ואם קצת תשומת לב ותרגול אני בטוחה שכל אחד מכם יוכל להיות מבוגר משפיע אצלו בבית.

מה זה אומר?

ראשית נסו לחשוב על אדם שהשפיע עליכם באופן מיוחד. תדמיינו שהוא יושב מולכם, מה יש בו? אילו התנהגויות, תכונות אתם מזהים  שמשפיעות עליכם? מה הייתה מערכת היחסים שלכם איתו? במה הוא השפיעו עליכם? העלו את הדברים על הכתב.

עכשיו שיש בידכם מאפיינים כתובים, נסו לבדוק האם הם תואמים (אולי בחלקם) לרשימה שלפניכם:

  • קודם כל חשיבה אסטרטגית – זה נכון שכולנו שקועים במשכנתא, ביומיום התובעני אבל אם נצליח לעצור מפעם לפעם ולחשוב מה אנחנו רוצים שיהיה לנו במשפחה, מה חשוב לנו שיהיה לילדים שלנו ולשם נכוון. כי אם חשוב לי שהבת שלי תשתף אותי בחוויות שלה, אז אני קודם כל חייבת להפסיק להעיר לה כל הזמן על דברים ולהעליב אותה.
  • בנוסף אם אני רוצה להשפיע על ילדי, עלי לתת להם דוגמה אישית – אם חשוב לי שהבן לא ישקר אז אני לא יכולה לבקש ממנו להגיד לגיסתי שהתקשרה הרגע, שאני לא בבית..... (אימונון מס' 9 - דוגמה אישית)
  • הצבת גבולות- לא ארחיב  בהצבת גבולות, כי מה לא נאמר על החשיבות שלהם. אבל רענון קטן שבו נעוץ ההבדל לטעמי: הגבולות שאנו מציבים לילדנו נועדו להגן עליהם ולא על מנת להגביל אותם. מנקודת המבט הזו בחרו את אותם הדברים שחשוב לכם להציב בהם גבולות ועל היתר תוותרו. (אימונון מס' 13 - "לא")
  • גלו גמישות – נכון לכל תחום בחיים וגם להורות.
  • תקשורת דיאלוגית – אולי הכי חשוב, על מנת שנוכל להשפיע על הילדים שלנו עלינו לשמור איתם על ערוצי תקשורת פתוחים. יכולת השפעה בצעקות ו/או בציווי ו/או דרך דלת סגורה או מול מסך המחשב מקטינה באופן משמעותי את יכולת ההשפעה שלנו על הילדים.(אימונון מס' 16 - "מסתבר שצדקת")
  • העצמה- ושוב כל כך חשוב שלא נשכח לרגע לעודד, לחזק, להעצים. (אימונון מס' 18 - מה בין עידוד וחנוכה)
  • ואחרון חביב, השותפות- התעניינו באמת בחיים שלהם (לא רק בציונים), ברגשות, בהתלבטויות, במחשבות, בחלומות. ו....תנו להם להיות שותפים מתעניינים ומשפיעים גם בחיים שלכם בהתאם לגיל ולבגרות של כל ילד.

ולסיום הציצו שוב לדף בו כתבתם על הדמות שהשפיעה עליכם ותנסו להיות אלה שבעוד 20 שנה הילדים שלכם יגידו שאתם אלה שהשפיעו עליהם שאתם הם המנהיגים שלהם.

אשמח לשמוע את תגובתכם, קרני

 

 

הוסף תגובה