הרהור 19 - גזענות וחינוך מהבית

ספטמבר 2012

הבוקר בדרכי לעבודה נדהמתי לשמוע את ראש ועד ההורים מאילת שהתראיין ברדיו, על השבתת בית ספר יסודי באילת, על ידי ההורים.  השבתת בית הספר על ידי ועד ההורים, כתגובה לשילוב של 30 ילדי מבקשי מקלט בכיתות שונות בבית הספר.

להשבתה נענו מחצית מההורים ואני רוצה דווקא להתמקד במחצית התלמידים, שהוריהם שלחו אותם לבית הספר חרף ההשבתה.

אני מניחה שחלקם עשו זאת מאילוצי החיים (עבודה וכד'), אך בין אותם אלה ישנם ילדים רבים ברי מזל, שהוריהם הבינו שמאחורי ההשבתה מסתתרת גזענות לשמה. מסתתרת דעה חשוכה שלא מקבלת את הזר, השונה.

למרות שקל לנו, אני מציעה שלא נברח לדיון הציבורי של מה עושים עם הפליטים האריתראים והסודנים, זו אכן בעיה ברמה הלאומית, אך לטעמי במקרה הזה, זו לא הנקודה.

30 הילדים הללו חיים באילת עם משפחותיהם והם שובצו כתלמידים מהמניין בבית הספר. ובל נשכח שישנה החלטה של בית משפט שמקומם בבית הספר ולכן לטעמי עלינו להתמקד בדוגמה החינוכית שאנחנו כהורים נותנים לילדנו.

תחשבו על המסר שהעבירו לילדיהם אותם הורים שבחרו לשלוח אותם לבית הספר ולעומתם על המסר שמעבירים אותם הורים לילדיהם בבחירה שלהם שלא לשלוח אותם לבית הספר.

אם אנחנו רוצים לחנך את ילדי ישראל לקבל את השונה, לכבד אותו, לראות אותו כשווה בין שווים, ההשבתה הזו של בית הספר על ידי ההורים, אינה הדרך.

אם אנחנו רוצים שילדי ישראל, דור העתיד ידעו לחמול על הזולת, להושיט יד לעזרה, זו אינה הדרך.

אם אנחנו רוצים שדור העתיד לא יגדל להיות גזעני, זו לא הדרך!

אני רואה את אותם הורים ששלחו את ילדיהם לבית הספר, כהורים שהעניקו לילדים שלהם הזדמנות לחלוק את ספסל הלימודים עם מספר ילדי פליטים, שנאלצים להתמודד עם קשיים של שייכות, שפה, זרות, שנאה ומחסור כלכלי.

אני רואה אותם כהורים שלא מפחדים מהזר ומהשונה. שרואים את הילדים הזרים כבני אדם ומוכנים לתת לילדים שלהם הזדמנות לסייע בהבנת השפה, בלימוד משחק בהפסקה, במיגור הזרות ובהנחלת הערך של קבלת וכיבוד השונה – הזר.

הרבה פעמים אנחנו כהורים נופלים בצורך שלנו להגן ולהעניק לילדינו את הטוב ביותר ובכך אנחנו חוטאים לערכים אחרים שחשובים לנו כבני אדם וכחברה.    

זה דומה מעט להורים שילדם משובץ בגן לילדים צעירים ממנו והם באים בדאגה להיוועץ עימי כשהם טרודים מכך שהוא לא יתפתח בחברת הצעירים ובכוונתם להעבירו לגן אחר. לא אחת, אני נוהגת לומר לאותם הורים, שזו אולי הזדמנות לילד שרגיל להיות "הקטן", לשמש דמות בוגרת ומובילה לילדים הצעירים ממנו ובכך הוא ייתרם ויתרום.  

אני רוצה להציע לכולנו כהורים השייכים לעם למוד גזענות, לראות את הצורך להנחיל לילדנו את אהבת האדם באשר הוא ללא הבדל דת, גזע ומין.

בהזדמנות זו אאחל לכולנו חג שמח ושנה טובה

קרני   

סליחה אבל לא מסכימה

הי קרני גם אני שמעתי את הראיון הבוקר ואני דווקא הזדהיתי עם ההורים שלא שלחו. לא עם כל הפחדים שהועלו בשיחה (התבוללות ומחלות) אבל כן עם החשש המוצדק שזה יפגע מאד בלימודים של התלמידים הישראלים. אני לא רואה איך אפשר לקיים שיעור כשאר בכיתה יש 2 תלמידים שאינם יודעים את השפה בכלל וגם לא את חומר הלימוד. ברור שתקרה אחת משתי האפשריויות: או שהמורה תקדיש את מירב זמנה לתלמידים אלו כדי לקרבם לרמת הכיתה, או שלחלופין, היא תמשיך להתקדם עם הכיתה בקצב הרגיל ותלמידים אלו יישארו מאחור ויפריעו כי הם פשוט ישתעממו. אז נכון, קיימת אופציה שלישיתת ונדמה לי שבה בחר בית הספר - כיתות מיוחדות לתלמידים אלו - ואז, מה משמעות השלימוד באותו בית הספר?

10/09/2012 17:47:13, גליה

עולה חדשה

גליה שלום, בהמשך לתגובתך אני רוצה לספר לך את סיפורי עליתי לישראל בגיל 9 מבלי לדעת מילה בעברית!!! אני לא חושבת שגרמתי נזק לכיתה בעקבות הצטרפותי, ולא ירידה ברמה של הכיתה!! ובנוסף על כך ביתי לומדת בביס אנגלי - שם לומדים ילדים בכיתה בכמה רמות והמורה עוברת בין קבוצות עבודה. אני חושבת שזאת באמת שאלה של רצון לקבל את השונה. מיקה

10/09/2012 20:05:37, מיקה

שילוב

גליה יקרה, ראשית תודה על תגובתך הכנה והעניינית, משמח אותי לקרוא תגובות של הקוראים. כאם אני מבינה את החשש והרצון שהילדים ימצו את פוטנציאל הלמידה שלהם בכיתה, אך בניגוד אליך אני חושבת שהלמידה בכיתה אינה מסתכמת רק בחומר הלימוד אלא גם בכישורי החיים והחברות אליהם הם נחשפים. הרי ברור לכולנו שידע היום הילדים יכולים לרכוש (אולי אפילו ביתר יעילות דרך המחשב) אך חשיבות בית הספר היא לעודד אותם לקחת חלק בקבוצת שייכות חברתית. אני מסכימה עם מיקה שהחברה הישראלית שמה נר לרגליה לקלוט עולים לאורך כל השנים וילדים שלא ידעו את השפה שולבו בכיתות השונות והציפייה מאתנו הייתה לקבל אותם ולעזור להם בחבלי הקליטה לרבות לימוד השפה העברית. נראה לי שתלמיד או שניים המשולבים בכיתה לא אמורים לפגום באיכות הלמידה.

10/09/2012 22:46:34, קרני
הוסף תגובה